Katt

Tjänster för katter

Man brukar prata om att katter har nio liv, men det är nog mest skrock. Vissa katter kan leva hela sina liv och inte vara sjuka en enda gång, andra kan bli sjuka titta som tätt. Vi rekommenderar att du skyddar din katt mot kattpest och kattsnuva genom vaccination. Det är också lämpligt att kastrera sin katt, om du inte har tänkt använda den i avel. Det går bra att kastrera hankatter vid hembesök, medan vi rekommenderar att låta kastrera en honkatt på klinik. Det är ett större ingrepp.

Vetmobilens tjänster kännetecknas av att djursjukvården sker vid hembesök, allt för att katten ska få känna sig så trygg som möjligt. Här nedan ser du några exempel på de tjänster Vetmobilen erbjuder. Knappvalen nedan tar dig till sidor med mer information och vissa paketpriser.

En hand kliar en avslappnad katt under hakan. Katten är sköldpaddsfärgad.
Trygg och avslappnad katt i sin hemmiljö.

Förebyggande hälsovård

• Vaccination mot de vanligaste sjukdomarna
  • Besiktning och ID-märkning
  • Paket kattungar (besiktning, ID-märkning, vaccination)
  • Utfärdande av pass för sällskapsdjur
  • Vaccination inför resa
  • Kastration av friska hankatter

Läs mer om förebyggande hälsovård

Primär djursjukvård:

Primärvård av katt omfattar bland annat enklare sårskador eller bölder, vilket är vanligt förekommande hos utekatter. Om din hankatt råkar i slagsmål med andra katter i revirstrider, är det dessutom lämpligt att kastrera den.

• Sårskada/böld på i övrigt frisk katt
  • Tovklippning
  • Öroninflammation
  • Avlivning

Läs mer om primär djursjukvård hos katt

I livets slutskede – en trygghet och service

Vetmobilen har tryggheten hos djuret som sitt kärnvärde i verksamheten. Det är därför vi erbjuder hembesök för avlivning, så att din katt kan få somna in i sin trygga hemmiljö, i favoritsoffan eller i köket. Katter uppskattar ofta inte att åka bil, så om du vill bespara din katt stressen som resa och besök på klinik ofta innebär, är hemavlivning ett bra alternativ. Tryck på knappen nedan så får du mer information.

Läs mer om avlivning i hemmet

Ett värdigt avsked står det på bilden till vänster. Till höger syns siluetten av en katt i solnedgången.

Remittering vid mer resurskrävande vård

Vetmobilens erbjuder bara sådan vård som är säker att ge vid hembesök. Vetmobilen är inget djursjukhus på hjul. Om vi bedömer att din katt behöver mer omfattande vård, utredning eller akut- och intensivvård vid djursjukhus, kommer vi att remittera er till en lämplig vårdgivare. Du är alltid välkommen att kontakta oss för rådgivning i varje enskild situation.