Besiktning, vaccination och ID-märkning

Besiktning av valpar och kattungar

Besiktning av valpar kan göras vid hembesök. Sju fluffiga valpar i lite olika färgkombinationer av trefärgat svart, vit och tan, bruna och vita och någon som är blue merle.
Valpkull kan med fördel få hembesök för besiktning, vaccination och ID-märkning. Det är skönt att slippa stressen för tik och valpar att resa till veterinärklinik, samtidigt som man minskar risken för att valparna utsätts för smitta när de är så unga och inte har hunnit bli vaccinerade.

Både valpar och kattungar bör vara besiktigade, vaccinerade och ID-märkta redan före leverans till sin nya familj. Syftet med besiktning av unga djur är att på ett tidigt stadium se tecken på missbildning eller sjukdom. Du som är på väg att köpa hundvalpen eller kattungen ska få tillgång till besiktningsintyget av säljaren. Du kan också välja att inte köpa hunden eller katten utifrån vad veterinären har sett vid besiktningen. I vissa fall kan det vara obetydliga skönhetsfel, utan betydelse för hälsa och framtid, men det kan också vara allvarliga missbildningar.

Att valpen/kattungen är veterinärbesiktigad före köpet är lite av en kvalitetsstämpel av uppfödaren. Denne vill att du ska veta vad du köper och inte drabbas av obehagliga överraskningar.

ID-märkning

Lag på ID-märkning av hund

Alla hundar i Sverige ska vara ID-märkta och registrerade i jordbruksverkets hundregister, senast vid 4 månaders ålder. När du planerar för att köpa en ny hundvalp kan du kolla i hundregistret om valparna finns registrerade på uppfödaren. När du sedan har köpt valpen ska du gå in och ändra ägaruppgifter. Denna uppdatering i registret kostar ingenting.

Det är viktigt att du kontrollerar att kontaktuppgifterna till dig som ägare är korrekta. Det är det enklaste sättet för någon att hjälpa din hund att hitta hem, ifall den har sprungit bort. Utöver det statliga hundregistret finns det även frivilliga register för hundar hos SKK (Svenska kennelklubben). Om du har hunden registrerad hos SKK måste du dock även registrera den i jordbruksverkets hundregister.

Besiktning av kattungar kan göras vid hembesök. Fem små kattungar i spräckligt mönster (tabby) kombinerat med ett vitt ansikte och bringa på någon.
Kattungar behöver också förebyggande hälsovård i form av vaccinering, besiktning och ID-märkning. Nu kan du boka ett hembesök för din kattungekull.

Katter och ID-märkning

Det är inget lagkrav att ID-märka sin katt, men det är något vi starkt rekommenderar. Många utekatter som kommer bort har bättre chanser att hitta hem om de är ID-märkta. ID-märkningen består av antingen en tatuering i vänster öra eller ett mikrochip under huden i nacken. Och det viktigaste av allt: att du skickar in dina kontaktuppgifter till registret. Det är tyvärr ganska vanligt att djurägare lägger pengar på att ID-märka sin katt, men sen glömmer bort att skicka in registerunderlaget.

Det finns några olika frivilliga kattregister. Vid ID-märkning av katter lämnar Vetmobilen instruktioner för att registrera din katt hos SVERAK (Svenska kattklubbars riksförbund). Deras ID-register omfattar mer än 300 000 katter i Sverige. Här kan du registrera din huskatt i direkt på nätet och du som har en stambokförd raskatt kan läsa mer här.