Rabies

Klassiskt rabies finns inte i Sverige idag. Vi räknas inom EU som ett rabiesfritt område. Därför vaccinerar vi normalt inte våra hundar mot rabies om de bara ska befinna sig inom landet. Det finns dock en risk för att sjukdomen skulle kunna komma till Sverige via smittade vilda eller tama djur från andra länder.

Collage av bilder på katter och hundar på resa. Travelling cats and dogs står det i en grön skylt tvärs över. Före utlandsresa måste de vaccineras mot rabies.
Hundar och katter måste vaccineras mot rabies före utlandsresa.

Förekomst av rabies

Vi har inte haft rabies som sjukdom i Sverige sedan 1886. Däremot förekommer klassisk rabies i vissa länder i Östeuropa, medan övriga delar av Europa är fritt. Eu har som mål att bekämpa sjukdomen hos djur senast 2020. Sjukdomen förekommer också i Nord- och Sydamerika och den är vanlig i Afrika och Asien. Mellan 30 000 och 70 000 människor dör varje år av rabies världen över (källa WHO). De flesta fallen på människa sker i Indien, Kina och Afrika efter kontakt med infekterade hundar. WHO har en 0-vision avseende hund-medierad rabies hos människa med mål att uppnå noll fall till 2030.

Symtom på rabies

Rabiesviruset leder till en hjärninflammation. Emellertid variera symtomen något mellan olika djurslag. Det tidigaste tecknet är beteendeförändringar som att vilda djur blir mindre skygga, medan tama djur kan blir mer skydda och/eller aggressiva. Sjukdomen leder så småningom till förlamning eller rörelsestörningar, följt av krampanfall innan djuret dör. Sjukdomen leder i princip alltid till döden, när väl symtomen har börjat visa sig.

Du kan läsa mer information om rabies hos människa på Folkhälsomyndigheten.

Smittämne

Rabiesviruset är ett lyssavirus. Det finns andra lyssavirus som också kan orsaka rabiesliknande sjukdom. Vissa fladdermöss i Europa bär på European Bat Lyssavirus (EBLV) som kan ge upphov till fladdermusrabies.

Smittvägar

Rabiesvirus smittar framför allt via bitsår, eftersom infekterade djur ofta blir aggressiva. De utsöndrar virus i saliven, vilket innebär att även slickningar på hud med småsår kan innebära en risk att bli smittad. Saliven hos djuret kan innehålla virus i ca 2 veckor innan djuret visar några sjukdomstecken. Inkubationstiden är vanligtvis runt men månad men kan variera mellan en vecka och upp till flera månader, och till och med år.

I Europa är det framför allt hos rödräv och mårdhundar som smittan finns och de djurslagen fungerar som reservoar för viruset. I de regioner där vilda gatuhundar fungerar som reservoar finns också de flesta fallen hos människa.

Källa: Statens veterinärmedicinska anstalt. Du kan läsa mer om rabies om djur här.

En kattunge och en valp nosar på varandra i övre delen av bilen. I undre delen en spruta med uppdraget vaccin, kanske vaccin mot rabies.
Du måste vaccinera din hund eller katt mot rabies om du ska ut och resa med ditt djur.

Vaccination inför resa

Vid utlandsresa med hund, katt och iller måste vi vaccinera djuret mot rabies före utresan. Denna vaccination ska veterinären skriva in i djurets pass. Det innebär att den måste få ett pass utfärdat senast vid samma besök som hunden får sin vaccination. Efter vaccinationen måste du vänta i 21 dagar innan det är det fritt fram att resa inom EU.

Läs mer och kontakta Vetmobilen

Håll gärna utkik på våra sociala medier där du både kan få inspiration om aktuella ämnen och en inblick i vardagen hos Vetmobilen, en mobil veterinär. Länkarna leder till Vetmobilens konton på Instagram och Facebook, där du kan följa oss och ta del av vår information.

Boka ditt hembesök av Vetmobilen genom att skicka sms på 070-208 45 32 eller skicka ett mejl på info@vetmobilen.se. Vi hör av oss inom 2-3 arbetsdagar med förslag på tid.