Vetmobilens kastrationskampanj

Har du fått hem en ny kattunge?  Kattungar som föddes tidigt på våren kan bli könsmogna redan samma höst eller tidigt nästa vårvinter. För att det inte ska bli en massa oönskade kattungar, kan du passa på att få din hankatt kastrerad i vår kastrationskampanj.

Många pratar om coronakattungar och coronavalpar, för att många som har jobbat hemifrån passar på att skaffa husdjur. Det är väl ett ypperligt tillfälle när man har lite mer tid hemma. Det gäller bara att man som djurägare förutser nästa steg och agerar därefter

Boka kastrationskampanj här

Kastrera din katt, ID-märk och vaccinera den samtidigt till ett paketpris där du får 555 kr rabatt. Kastrationskampanj.

När ska man kastrera en katt?

Katter kan kastreras från 4 månaders ålder och numera rekommenderar man att det görs innan de blir könsmogna. Katter blir normalt könsmogna vid 8-9 månaders ålder men det kan ske både tidigare och senare. Vi rekommenderar att alla katter som inte är tänkta att användas i avel ska kastreras.

Vad händer med katten efter kastrering?

Genom kastrering försvinner kattens sexualdrift och de beteenden som hör ihop med det upphör. En kastrerad hankatt blir lugnare, jämnare i humöret och mer tillgiven och lekfull. Han håller sig hemma och letar inte efter andra hannar att slåss med. Ett längre liv.

Boka ditt hembesök

Kombination av åtgärder i kastrationskampanj

Det är klokt att även vaccinera din katt mot kattpest och kattsnuva. Det är svåra sjukdomar som du enkelt kan förebygga genom vaccination. Likaså bör du få din katt ID-märkt, om det inte redan är gjort. Sedan 1 januari 2023 är det lag på att alla katter ska vara ID-märkta och registrerade. Därför kan du nu få ett förmånligt kampanjpris när du kastrerar, vaccinerar och ID-märker din katt vid samma besök.

Den mest förmånliga rabatten får du när du väljer hela paketet. Då ingår kastration, vaccination och ID-märkning av din hankatt. I Vetmobilens kastrationskampanj ger vi 555 kr rabatt på ordinarie pris. Se mer information på sidan om priser för katt.

Välkommen med din bokning

Kastrationskampanj enbart för hankatter. Här är en gråtigrerad hankatt.

Observera att Vetmobilen enbart kastrerar hankatter vid hembesök. Honkatter hänvisar vi till klinik för kastration.

Vårda tassarna

Kylan under den kalla årstiden kan torka ut tassarna på ditt djur. Därför är det en bra idé att se över tassvården för din hund eller katt. Vi har en tassalva som lämpar sig utmärkt när det är fuktigt och kallt ute.

Under vinterkyla och snö kan ditt djurs tassar fara illa av kyla och av vägsalt på vägar och trottoarer. Huden i trampdynorna blir torra och det kan leda till torrsprickor. Se till att förebygga genom att smörja hundens eller kattens tassar, så klarar de sig bättre i kylan och återhämtar sig snabbare när våren kommer.

Följ gärna Vetmobilen på sociala medier för att få inspiration och information om framtida aktiviteter. Vi finns på Instagram och Facebook. Här på sidan kan du också skriva direkt till oss via Messengerknappen i nedre högra hörnet. Vi svarar så snart vi kan.