Öroninflammation

Öroninflammation hos katt leder oftast till klåda i och omkring öronen. Klådan kan vara intensiv och katterna kan både klia med baktassen och skaka på huvudet. Ibland uppstår sekundära sårskador på örat med anledning av klådan.

Fem små spräckliga kattungar i en kort. Dessa katter ser friska ut, men det är vanligt att unga utekatter får öroninflammation där öronskabb är underliggande orsak.
Det är vanligt att unga utekatter får öroninflammation orsakade av öronskabb.

Öronskabb

Det är vanligt hos utekatter, särskilt hos unga katter, att de får öronskabb. Det är ett litet skabbdjur, ett kvalster som lever i hörselgången och ibland utanför örat. Skabbdjuret suger av kattens blod och därför blir ofta sekretet i hörselgången mörkt rödbrunt och grynigt i konsistensen, lite som kaffesump.

Eftersom det är ett litet djur kan nära kontakt mellan katter eller mellan katter och hundar leda till att djuren kryper över och smittar det andra djuret. Det finns även anekdotisk information om att man hittade öronskabb hos en människa som umgicks mycket nära med sin katt.

Öroninflammation av andra orsaker

Öroninflammation hos katt kan också bero på bakterier eller jästsvamp. Det är därför provtagning av öronsekret är så viktigt vid undersökning av öronen. Provtagningen fastställer öroninflammationens orsak och vilket avgör den korrekta behandlingen.

Rengöring och behandling

Olika typer av behandling kan komma i fråga beroende på orsaken till öroninflammationen. Rengöring av hörselgången är ofta en viktig del av behandlingen oavsett vad som är underliggande orsak. I samband med undersökningen gör veterinären ofta en grundlig rengöring. Djurägaren kan behöva upprepa rengöringen om det finns mycket öronsekret. Ytterligare behandling kan vara spot-on-lösning som droppas på huden i nacken för att bekämpa öronskabb.

Vid rengöring i hörselgångarna är det viktigt med ett bra vaxlösande rengöringsmedel. Droppa det vaxlösande i hörselgången och massera in det. Försök att hålla katten stilla, så att den inte kan skaka för mycket på huvudet. När medlet har hunnit verka, torka ur hörselgången med bomull på ett finger, eller på en örontops. Se till att inte torka långt in i hörselgången mot trumhinnan, eftersom det kan göra ont. Det sista av det vaxlösande rengöringsmedlet kommer katten att skaka ur, så snart den får chansen.