Fästingrecept i februari

Fästingrecept – fästingfighten börjar tidigt i år

En stor fästing, sannolikt av arten Ixodes ricinus, med texten "Minska risken för fästingar - i tid!" är en symbol för kampanjen om fästingrecept i februari och mars.
Under februari och mars kan du få gratis fästingrecept till din hund eller katt i samband med annat besök.

Ni vet hur de ser ut, fästingarna! Det har ju inte varit någon kall vinter (än så länge) och fästingarna är aktiva ända ner till 5 plusgrader. Därför vill vi vara tidigt ute och erbjuda fästingrecept redan i februari, så att du är redo innan fästingsäsongen drar igång.

Klimatförändringar gynnar fästingarna

Att klimatförändringar med mildare vintrar och varmare somrar kan påverka vilka parasiter som börjar trivas här i Norden vet vi redan. För bara 15 år sedan var det sällan veterinärkollegorna norr om Dalälven ens såg några vanliga fästingar på hundar och katter där. Nu trivs de längre och längre norrut.

Det finns också nya arter av fästingar som vi inte tidigare har sett i Sverige. Den här artikeln från Forskning och framsteg beskriver några av dem och framför allt ur ett människohälsoperspektiv. Du kan läsa mer om sjukdomar som drabbar människor på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Ur ett mer djurhälsoperspektiv har vi tidigare skrivit om fästingar på Vetmobilens hemsida. Vi har också beskrivit några av de sjukdomar som fästingar kan bära med sig till din hund eller katt. Det effektivaste skyddet för både dig och ditt djur är att förebygga, så att inte ditt sällskapsdjur får med sig så många fästingar in till dig.

Fästingrecept ingår

I samband med annat hembesök av Vetmobilen kommer vi under februari och mars 2020 att bjuda på receptarvodet för recept på fästingmedel. Vi hinner givetvis också ta en diskussion om vilket fästingmedel som passar ditt djur bäst. Boka hembesök och få ditt fästingrecept på köpet!

Kastrationspaketet för katt gäller även i februari

Gör som många andra kattägare: kastrera din katt före mars och slipp skrikande marskatter. Vi fortsätter den framgångsrika kampanjen med kastrationspaket av hon- och hankatter vid hembesök. När du bokar besök för kastration av din katt får du den samtidigt vaccinerad och ID-märkt till ett mycket förmånligt pris. Du betalar endast 310 kr för vaccination + ID-märkning, vilket är en rabatt på ordinarie pris med 555 kr. Du förbereder enkelt en operationsplats för kastration av din katt vid hembesök.