Kattpest

Kattens parvovirus ger upphov till sjukdomen kattpest. Ett annat namn för viruset är Felint panleukopenivirus (FPV) eftersom det ger brist på alla de vita blodkropparna vid sjukdom (pan = alla, leukopeni = brist på vita blodkroppar).

Smittade katter sprider viruset med avföringen. Smittspridningen pågår i lång tid, och det är inte alltid den smittspridande katten har symtom på sjukdom. Viruset överlever mycket länge i miljön, och kan fastna under skosulorna. Därför är inte heller innekatter skyddade från kattpestvirus, utan kan bli smittade via oss människor.

En katt som är gråspräcklig och vid på kinderna och halsen tittar lite snett till höger förbi fotografen. Kattpest kan drabba både inne- och utekatter. Vaccination vart tredje år ger ett bra skydd.
Katten på bilden har inget med den beskrivna sjukdomen att göra.

Symtom på kattpest

Inom 4-5 dagar kan en smittad katt få symtom på sjukdom. Hur allvarligt sjuk katten blir kan variera mycket. Många vuxna katter får inga symtom alls. Andra katter får feber och allmän trötthet, ofta i ca 3 dagars tid, för att sedan tillfriskna.

Unga katter blir sjukast

Det är de unga katterna som blir sjukast och även kan dö av kattpest. Sjukdomsförloppet kan vara hastigt. Vissa katter dör inom några timmar efter symtomdebut. I vissa fall får katten hög feber och tecken på buksmärta. Katten kan vara slö och börja kräkas och få kraftig diarré. Många gånger blir katten uttorkad av diarrén och kräkningarna.

Dräktiga katter kan få missfall vid parvovirusinfektion. Honkatten visar inte alltid symtom. Om kattungarna ändå föds har de ofta olika typer av hjärnskador. Dessa skador märker man tydligt först när kattungarna ska börja gå ordentligt, vid 2-3 veckors ålder.

Virus finns i miljön

Viruset kan finnas överallt i miljön. Parvovirus tål de flesta desinfektionsmedel. Risk för smitta finns på alla platser där det finns ovaccinerade katter. Kattpest poppar upp då och då med allvarligt sjuka djur, framför allt där det finns flera ovaccinerade katter. De katter som är korrekt vaccinerade sprider däremot inte virus via avföringen och de blir under normala förhållanden inte sjuka.

Källa: Statens veterinärmedicinska anstalt.
Läs mer om kattens parvovirus.

Kattunge och hundvalp luktar på varandra i den övre halvan av bilden. I nedre delen av bilden är två händer som drar upp vaccin i en spruta. Vaccinera din katt mot kattpest.
Vaccinera kattungar redan som små för att skydda dem mot kattpest.

Vaccinera mot kattpest vart tredje år

Kattungar som grundvaccineras vid ca 8 respektive 12-13 veckors ålder har ett bra skydd. Det är klokt att vaccinera katten igen vid ca 1 års ålder. Därefter räcker vaccination vart 3e år för ett bra skydd mot kattpest. Om man även vill vaccinera mot kattsnuva görs det årligen.

Läs mer och kontakta Vetmobilen

Håll gärna utkik på våra sociala medier där du både kan få inspiration om aktuella ämnen och en inblick i vardagen hos Vetmobilen, en mobil veterinär. Länkarna leder till Vetmobilens konton på Instagram och Facebook, där du kan följa oss och ta del av vår information.

Här på sidan kan du också nå oss via Messengerknappen i nedre högra hörnet, om du vill ställa en fråga eller boka ett hembesök från Vetmobilen.