Vad är väl lite smuts i öronen?

Är din hund eller katt smutsig i öronen? Kliar den sig eller skakar på huvudet? Om den har vax och smuts i öronen, men inte är alltför besvärad, kan det räcka att du rengör med Otoclean öronrengöring.

Öroninflammation kan bero på flera olika saker och ofta behöver din veterinär undersöka öronen närmare för att kunna säga vad som är bästa behandling för just ditt djur.

Läs mer om Vetmobilens tips för hur du bäst rengör öronen på ditt djur.

Veterinären otoskoperar en hunds öra. Bilden symboliserar öroninflammation hund. Öronen kan behöva rengöras med Otoclean öronrengöring som du kan köpa på Vetbutiken.

Otoclean öronrengöring

Otoclean är en mild vaxlösande öronrengöring för hund och katt. Det motverkar klåda och irritation i hörselgången och verkar dessutom antiseptiskt. Öronvaxet blir mjukt och löser därför upp sig i rengöringsvätskan. Rengöringen bevarar dessutom fuktigheten i hörselgången och underlättar rengöring av den yttre hörselgången.

Förpackningen innehåller 18 stycken engångspipetter à 5 ml, och därför blir användningen både hygienisk och enkel. Lösningen svider inte vid användning. Du kan därmed använda Otoclean dels som förebyggande mot öroninflammation genom regelbunden rengöring, dels som komplement till behandlingen av en redan befintlig öroninflammation.

Vid förebyggande rengöring av normala öron kan du använda Otoclean en gång per vecka. Du kan dessutom använda Otoclean dagligen i 8 dagar, om öronen är irriterade eller smutsiga.

Rekommendation för öronrengöring

Vetmobilen rekommenderar Otoclean öronrengöring till hundar och katter som har smutsiga öron, utan allvarlig smärta eller klåda. Vid svåra bekymmer ta alltid först kontakt med din veterinär för råd om ditt husdjurs hälsa.

Vanliga orsaker till öroninflammation skiljer sig ofta mellan hund och katt. Därför behöver veterinären ofta undersöka ditt djurs öron med otoskop och ta diverse prover.

Läs mer och ta kontakt

Håll också utkik på våra sociala medier där du både kan få inspiration om aktuella ämnen och en liten inblick i vardagen hos en mobil veterinär. Följ länkarna till Vetmobilens konton på Instagram och Facebook. Här på sidan kan du också nå oss via Messengerknappen i nedre högra hörnet, om du vill ställa en fråga eller boka ett hembesök från Vetmobilen.

Läs mer och kontakta Vetmobilen

Håll gärna utkik på våra sociala medier där du både kan få inspiration om aktuella ämnen och en inblick i vardagen hos Vetmobilen, en mobil veterinär. Länkarna leder till Vetmobilens konton på Instagram och Facebook, där du kan följa oss och ta del av vår information.