Sårvård

Vi har tidigare diskuterat sommarens faror och att du bör förbereda dig för att kunna utföra sårvård hos din hund eller katt.

Så här rengör du sår hos din hund eller katt och gör en bedömning av om du behöver kontakta veterinär för mer omfattande sårvård.

Sårrengöring och sårvård

Tvätta först händerna före all kontakt med såret och använd gärna även engångshandskar vid sårvård. I andra hand använd bara engångshandskar, om det inte finns möjlighet till handtvätt.

När eventuellt tryckförband har gjort sin nytta och blödningen har minskat kan du rengöra såret. Vi rekommenderar koksaltlösning i första hand, eftersom det har samma sälta som kroppen och därmed inte svider. Det är också det lindrigaste för vävnaden. I andra hand kan du skölja med rent vatten.

Ett rent och färskt sår behöver vanligen ingen kraftigare rengöring än så. Alltför starka desinfektionsmedel som till exempel Jodopax dödar celler och kan därmed fördröja sårläkningen.

Om såret är stort och glipar mycket kan det behöva sutureras, det vill säga sys ihop av veterinär. Håll då såret rent under vägen till veterinären. Optimalt vill vi sy ett sår inom 8 h från det att det hände. Om det går längre tid än så hinner såret bli kontaminerat eller infekterat, och då behöver veterinären göra en större sårrevidering innan såret kan sys ihop.

Sårkategori påverkar sårvård

Skador och olyckshändelser kan så lätt drabba dig och ditt djur. Här går vi därför in lite djupare på de olika kategorierna av sår. Vilken kategori såret tillhör påverkar även nivå och typ av sårvård.

1.  Rena sår, t ex operationssår eller färska sår <6-8 h. Kan ofta sys.
  2. Sår äldre än 8 h (kan ha varit rent från början, men blivit sekundärinfekterat). Kan ibland sys.
  3. Primärt infekterade sår, t ex bitsår.

Rena sår

Operationssår är rena från början om huden var väl rengjord före operationen. Likaså kan färska skärsår räknas som rena, om det djuret har skurit sig på inte var smutsigt eller rostigt. Rena sår kan veterinären sy ihop, suturera, med primärsuturer och hudkanterna läka ihop med minimal ärrbildning.

Äldre sår

Om det har gått längre än 8 h sedan sårskadan skedde har det ofta hunnit bli sekundärinfekterat. Särskilt om hunden eller katten har fått komma åt att slicka på skadan.

Dessa sår kan ofta inte primärsutureras, utan det krävs mer revidering av såret, dvs utöver noggrann rengöring behöver en del vävnad skäras bort och man vill göra fräscha sårkanter. Det kan blöda lite mer medan man åtgärdar såret, och det är blödningen som visar att vävnaden lever. Ett sår med mycket skadad, devitaliserad, vävnad blöder inte lika mycket, men läker heller inte lika bra.

Vissa äldre sår går att sy med en fördröjd primärsutur, om man bedömer att såret har blivit så rent. Alternativt kan man låta det läka sekundärt, vilket innebär att det inte sys ihop utan såret får läka självt med god sårvård. Det blir ett lite större ärr efteråt

Infekterade sår

Bitsår från andra hundar och katter är per definition infekterade från början, eftersom djuret som har bitit är allt annat än ren i munnen. De planterar då in bakterier i samband med bettet, och såret måste då hanteras utifrån det.

Ett bitsår kan man inte sy ihop direkt, eftersom risken då finns att man stänger in bakterier under huden. Ett bitsår som har hunnit utveckla sig till en böld under huden måste veterinären dränera och spola för att få bort var och bakterier. Dessutom kan det veterinären sätta ett dränage, för att såret ska kunna fortsätta att tömma sig under de följande dagarna. Noggrann sårvård är också nödvändigt.

Först när infektionen är borta ur såret kan det börja läka inifrån och ut. Det kan ta några dagar till innan såret läker helt, och du kan behöva fortsätta spola och rengöra såret så att det kan läka så bra som möjligt.

Uppdatera din Första hjälpen-väska för sårvård

Vi har nu lanserat Vetmobilens Första hjälpen-väska, som du fyller med den utrustning du behöver för sårvård av din hund eller katt.

Du kan bygga din Första hjälpen-väska helt enligt dina egna behov. Som du ser på bilden är väskan mycket rymlig. Allt som finns på bilden på plats i Vetmobilens Första hjälpen-väska, och mer därtill.

Klicka på bilden för mer information om hur du beställer din Första hjälpen-väska.

Några produkter för sårvård

Läs mer och ta kontakt

Håll gärna utkik på våra sociala medier där du både kan få inspiration om aktuella ämnen och en liten inblick i vardagen hos en mobil veterinär. Länkarna leder till Vetmobilens konton på Instagram och Facebook, där du kan följa oss och ta del av vår information.

Här på sidan kan du också nå oss via Messengerknappen i nedre högra hörnet, om du vill ställa en fråga eller boka ett hembesök från Vetmobilen.

Sommar 2022

Sommar

Vi har tidigare diskuterat fästingmedel och de förebyggande åtgärder du kan ta till mot fästingarna. Det finns dock många fler faror som kan drabba din hund eller katt i sommar.

Har du en hund eller katt som gillar att ströva i skog och mark? Se till att ha uppsikt över den i sommar, om det är högt gräs, eller stenmurar där det kan finnas huggormar. Vid ett misstänkt huggormsbett måste du snarast ta dig till en veterinär för vård.

Dessutom gäller det i princip koppeltvång mellan 1 mars och 20 augusti för att skydda vilda djur och fåglar när de har små ungar.

Bil och värme är en fara i sommar

Du får aldrig lämna din hund eller katt i bilen i sommar. Även om det inte är soligt blir det snabbt alltför varmt i bilen. Hundar och katter har svårt att reglera kroppsvärmen, vilket kan leda till värmeslag.

Symtomen på värmeslag är att djuret hässjar, det vill säga andas häftigt med öppen mun och försöker svalka sig genom avdunstning av vatten från munhålan och tungan. Vid ökande kroppstemperatur visar djuret tecken på att inte få luft, samt till slut krampanfall och i värsta fall död.

Om det värsta skulle hända måste du försöka svalka djuret med våta handdukar eller en sval dusch. Mät kroppstemperaturen med en termometer i rumpan. Om temperaturen är uppåt  42 °C är det livshotande, eftersom proteiner i kroppen börjar koagulera vid den temperaturen.

Kyl djuret och mät temperaturen med jämna mellanrum. När tempen har kommit ner till 39 °C ska du avsluta kylningen, för att inte orsaka hypotermi. Hundar och katter har en normaltemperatur om 38-39 °C.

Sök givetvis veterinärvård om djurets allmäntillstånd är påverkat. Djuret kan behöva dropp för att återfå en normal vätskebalans.

Varm hund i bil, sommaren 2022. Lämna aldrig din hund i bilen! Den kan få värmeslag.

Sårvård för hund och katt i sommar

Utöver huggormsbett och värmeslag kan din hund eller katt drabbas av sår och olyckshändelser under sommaren. Sårskador kan delas in i olika kategorier och hanteras därför lite olika. Vi kommer att gå in lite djupare på hur dessa kategorier påverkar sårvården i kommande inlägg, så håll utkik efter det.

Vi har dessutom lanserat Vetmobilens Första hjälpen-väska, som du kan utrusta och anpassa efter behoven hos din hund eller katt. Du hittar praktiska tips för vad du har nytta av i din Första hjälpen-utrustning.

Öppethållande i sommar 2022

Vi är snart på väg in i semesterperioden. Vetmobilen kommer precis som vanligt att hålla öppet i sommar. Vi kommer dock att minska på de bokningsbara tiderna, och prioritera vilken typ av fall vi kan ta oss an.

Avlivning prioriterade fall i sommar

Vi kommer att prioritera de hembesök som är akuta avseende vård i livets slut, det vill säga avlivning av gamla och sjuka djur. Ett lugnt avsked är något av det viktigaste i ett djurs och djurägares liv, och det är en av våra viktigaste tjänster.

Observera dock att vi inte kan garantera ett hembesök samma dag och inte alltid samma vecka. Du bör därför inte vänta till djuret är så dåligt att det slutar äta eller inte kan resa sig med att boka din tid. Då har du väntat lite för länge.

Besiktning, vaccination och ID-märkning

Utöver avlivningar kommer vi att prioritera fall som behöver ske ett visst datum, till exempel besiktning, vaccination och ID-märkning av valpar och kattungar. Om du behöver boka tid för detta vill vi be dig vara ute i god tid, eftersom de bokningsbara tiderna går åt fort.

Om det är många valpar eller kattungar i kullen vill vi sätta av gott om tid för besöket, vilket gör en tidig bokning än viktigare.

Resande djur i sommar

För dig som ska ut och resa med din hund eller katt i sommar måste du vara ute i god tid. Pass och rabiesvaccination måste vara i ordning minst 3 veckor före din resa.

Om du ska resa till Norge eller Finland (och några andra länder i EU) finns också krav på avmaskning som ska intygas i hundens pass (gäller inte katt) för att få resa. Där måste avmaskningen ske 24-120 h före gränspassage, så det är viktigt att du bokar din tid för hembesök av Vetmobilen i god tid för att vi säkert ska kunna erbjuda dig en tid. Tänk minst 4-5 veckors framförhållning!

Några produkter för din Första hjälpen-väska

Läs mer och ta kontakt