Vetmobilen

Vetmobilen gör hembesök för grundläggande veterinärvård av hund och katt i Älmhult, Alvesta, Ljungby och Osby kommuner.

Vi erbjuder också vård i livets slutskede och omhändertagande av kroppen för eftervård.

Stygntagning och hundträff

Den här veckan började med stygntagning av Tess suturer på benet. Det var en ganska lättad collie efteråt. Det kliar alldeles säkert men såret ser läkt och fint ut. Ingen svullnad eller rodnad och hon verkar inte ha ont.

Såret efter stygntagning. Såret har läkt väl trots komplikationen förra veckan.
Såret är torrt och fint efter stygntagningen. Det kliar sannolikt lite, så kragen är på för säkerhets skull.

Efter stygntagning är det viktigt, för att undvika komplikationer, att hunden har både den mjuka kragen och plastkragen på sig. Nej, jag skojar bara! Jag kunde nämligen inte låta bli att ta en bild på henne där hon ser ut som en påsklilja … Tess var inte fullt lika road, som du ser på blicken på bilden.

Trefärgad collie Tess med dubbla kragar efter stygntagning. Hon ser lite ut som en påsklilja, men blicken säger att hon inte är imponerad.
Collie med två kragar för att säkert låta bli såret. Tess är måttligt imponerad.

Träff med Linnébygdens hundägarförening

Vetmobilen var inbjuden till en hundträff på Linnébygdens hundägarförening på tisdag kväll. Vi var en tapper skara som fick många bullar. Flera nya medlemmar i föreningen var där. Någon hade faktiskt inte hunnit få hem sin hund ännu, men vill träffa andra hundägare och lyssna på Vetmobilen samtidigt. Tack för visat intresse!

Eftersom gruppen var lagom stor för samtal kunde vi låta frågorna helt styra diskussionen. Till exempel tog vi upp frågor om noskvalster, fästingmedel, skillnader mellan injektionsvaccination mot kennelhosta kontra intranasal vaccination. Det var många roliga och knepiga frågor, som tvingade oss alla att tänka efter lite extra.

Vi kom även in på sorgliga spörsmål som hur man ska veta när det är dags att låta sin gamla hund somna in. Likaså om man måste göra alla medicinska ingrepp som går, bara för att det går. Flera närvarande hade uppfattningen att man på vissa kliniker/djursjukhus förväntas göra mer avancerade och kostsamma undersökningar och behandlingar. Och känslan hos gemene man är att det är för att tjäna pengar.

Man måste dock ha i åtanke att veterinärvården har inga subventioner. Till skillnad från humanvården finns det inget landsting eller region som med skatt finansierar vad vården egentligen kostar. Därför måste all veterinärvård bära sina egna kostnader. Man har också sett att efterfrågan från djurägare på mer avancerad veterinärvård ökar hela tiden. Så veterinärvård kostar, ja.

Jag kan bara tala ur min egen övertygelse och den är att veterinärens uppgift är aldrig att säga till djurägaren vad denne ska göra, utan att erbjuda de behandlingsalternativ som finns. Beslutet ligger alltid hos djurägaren. Och därmed betalningen.

Stygntagning och framtida planer

Senare i veckan har vi haft fullt upp med planering inför framtida utveckling av verksamheten. Ännu är det för tidigt att säga vad, men diskussioner pågår. Förhoppningsvis kan vi avslöja mer i oktober.

Och på tal om oktober kommer det efter september. Vi hoppas verkligen att ni håller ögonen öppna efter den framtida kampanj som sannolikt kommer att kallas för Oktoberkampanjen. Följ oss gärna på sociala medier, så att du inte missar något. Vi lägger kontinuerligt upp information på Instagram, på Facebook och på Google. Välkommen att följa Vetmobilen där!

Sammanfattningsvis har vi börjat veckan med stygntagning och avslutat den med framtida planer.

Till sist: Ni som har behövt prata med mig i telefon vet att jag är förkyld och låter därefter. Jag hoppas krya på mig inom det närmaste. Till dess, gör din bokning i Septemberkampanjen här nedan.

Allt gott!
Agneta Andersson
Veterinär Vetmobilen

Läs mer och kontakta Vetmobilen

Håll gärna utkik på våra sociala medier där du både kan få inspiration om aktuella ämnen och en inblick i vardagen hos Vetmobilen, en mobil veterinär. Länkarna leder till Vetmobilens konton på Instagram och Facebook, där du kan följa oss och ta del av vår information.

Boka ditt hembesök av Vetmobilen genom att skicka sms på 070-208 45 32 eller skicka ett mejl på info@vetmobilen.se. Vi hör av oss inom 2-3 arbetsdagar med förslag på tid.